ΔΑΙΔΑΛΟΣ

ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΣΤΟΛΟΥ

Το ΔΑΙΔΑΛΟΣ είναι ένα λογισμικό βελτιστοποίησης της ανάθεσης στόλου. Με δεδομένα ένα σύνολο από τα πόδια της πτήσης καθώς και ενός στόλου πολιτικών αεροσκαφών, το ΔΑΙΔΑΛΟΣ υποδεικνύει τη βέλτιστη λύση, με στόχο τη μεγιστοποίηση του παραγόμενου κέρδους. Η προτεινόμενη προσέγγιση για το πρόβλημα ανάθεσης του στόλου βασίζεται σε μια λεπτομερή μοντελοποίηση των οικονομικών μεγεθών που προκύπτουν από κάθε πιθανή αντιστοίχιση του διαθέσιμου ύψους πτήσης, καθώς και από αλγόριθμους για την εύρεση της βέλτιστης λύσης σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Το πρόβλημα της ανάθεσης του στόλου στην αεροπορική βιομηχανία υπόκειται σε ένα μεγάλο αριθμό παραμέτρων, πολλές από τις οποίες έχουν μια ισχυρή αλληλεξάρτηση. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, έχουν προταθεί διάφορα μοντέλα για την επίλυση του προβλήματος της ανάθεσης του στόλου, που αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση της ανάθεσης με βάση διαφορετικά κριτήρια. Με το ΔΑΙΔΑΛΟΣ έχει γίνει μια προσπάθεια να συνδυαστούν τα πλεονεκτήματα από τα πιο διαδεδομένα μοντέλα και να ξεπεραστούν οι αδυναμίες τους, προκειμένου να είναι διαθέσιμη η βάση για ένα προηγμένο εργαλείο βελτιστοποίησης ανάθεσης του στόλου.

Πιο συγκεκριμένα, τα οικονομικά στοιχεία που μοντελοποιούνται είναι τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων, το κόστος των καυσίμων, τα αερολιμενικά τέλη, τη μισθοδοσία των πληρωμάτων και τα τέλη πλοήγησης. Για τη βέλτιστη ανάθεση του στόλου, η δρομολόγηση της συντήρησης των αεροσκαφών λαμβάνεται υπόψη, προκειμένου να αποφευχθούν τα έξοδα για την αλλαγή δρομολογίου του αεροσκάφους που πρέπει να υποβληθεί σε συντήρηση, σε σταθμούς συντήρησης. Όσον αφορά στα στοιχεία των οικονομικών μεγεθών, τα έσοδα από τις πωλήσεις των εισιτηρίων περιλαμβάνουν μια πρόβλεψη για τη ζήτηση των επιβατών από τα στοιχεία των προηγούμενων ετών. Τα έσοδα μοντελοποιούνται για τις διάφορες κατηγορίες ναύλων, για κάθε σκέλος της πτήσης. Το κόστος των καυσίμων ενσωματώνει την κατανάλωση καυσίμου σύμφωνα με το επίπεδο φθοράς των κινητήρων και του βάρους των αεροσκαφών. Το καύσιμο υπολογίζεται χρησιμοποιώντας το CAMACM (Commercial Aircrafts' Mission Analysis Computational Model)που έχει αναπτυχθεί στο ΕΘΣ, για μια αποστολή 5 φάσεων. Τα έξοδα αεροδρομίου περιλαμβάνουν τις δαπάνες για τους διάφορους τύπους των επιβατών, καθώς και για τα τέλη του αεροσκάφους, σύμφωνα με το βάρος του αεροσκάφους. Η αρχική επεξεργασία, και τα βήματα μετά την επεξεργασία που πραγματοποιούνται από το ΔΑΙΔΑΛΟΣ επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση των διαδοχικών χρονικών περιόδων (π.χ. όλη την ημέρα), καθώς και την εγγραφή των ωρών πτήσης, της συντήρηση, και των κύκλων πτήσης του κινητήρα στα αρχεία του αεροσκάφους, που τηρούνται από τον Δαίδαλο.

Για σκοπούς επαλήθευσης, έχουν δοκιμαστεί πραγματικές περιπτωσιολογικές μελέτες. Οι μελέτες μας έχουν δείξει ότι, για μια τυχαία ολόκληρη μέρα (24 ώρες), η βέλτιστη ανάθεση στόλου που προτείνει το ΔΑΙΔΑΛΟΣ, παράγει το 25% υψηλότερα κέρδη από την χειρότερη δυνατή λύση. Μεταξύ άλλων αποτελεσμάτων, η ανάλυση ευαισθησίας έδειξε ότι η ακριβής μοντελοποίηση της επιδείνωσης των κινητήρων αεροσκαφών σε συνδυασμό με το βάρος του αεροσκάφους - παράμετροι που συχνά παραμελούνται από άλλα μοντέλα ανάθεσης του στόλου - έχουν μια μεγάλη επίδραση στην κατανάλωση καυσίμων, και ως αποτέλεσμα και στη βέλτιστη λύση.

Τα στοιχεία που καταχωρούνται στο λογισμικό βελτιστοποίησης του ΔΑΙΔΑΛΟΣ είναι:

  • Δεδομένα δρομολογίων (χρονοδιάγραμμα, τιμές)
  • Δεδομένα αεροδρομίου (συντεταγμένες, υψόμετρο, μέση εποχιακή θερμοκρασία)
  • Δεδομένα Στόλου (τύποι στόλου, αριθμός αεροσκαφών, κινητήρες αεροσκαφών)
  • Ζήτηση επιβατών από προηγούμενα έτη
  • Μεταβλητότητα μισθού πληρώματος πτήσης (ανά ώρα πτήσης)
  • Συχνότητα συντήρησης (για διάφορους τύπους συντήρησης)
  • Κανονισμοί που επιβάλλονται από την κοινή χρήση κώδικα εταίρων (εάν ισχύει)

Τα στοιχεία των αεροσκαφών και των κινητήρων έχουν εισαχθεί από το BADA (Base of Aircraft Data), αλλά σε περίπτωση που είναι διαθέσιμα ακριβέστερα δεδομένα για συγκεκριμένα αεροσκάφη και κινητήρες, μπορούν εύκολα να ενσωματωθούν στη βάση δεδομένων ΔΑΙΔΑΛΟΣ. Με βάση την ανάλυσή μας, εκτιμούμε ότι για μεγαλύτερους στόλους (τόσο σε αριθμό όσο και για τους τύπους των αεροσκαφών) τα οφέλη του μοντέλου θα είναι σημαντικά υψηλότερα, δεδομένου ότι λαμβάνει υπόψη τα χαρακτηριστικά κάθε τύπου στόλου, καθώς και την επιδείνωση του κινητήρα κάθε αεροσκάφους.