Προηγμένα εναλλακτικά καύσιμα χερσαίων και εναέριων μεταφορών από την αξιοποίηση υπολειμματικών λιπιδίων - Lipid4fuel
Εργο ενταγμένο στη ΔΡΑΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ: «ΕΡΕΥΝΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ-ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ Β’ ΚΥΚΛΟΣ» «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ» (ΕΠΑνΕΚ). ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΡΓΟΥ Τ2ΕΔΚ-00034
Το έργο είχε ως στόχο την ανάπτυξη πρωτοποριακής τεχνολογίας παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων από υπολειμματικά λιπίδια, όπως τα τηγανέλαια, με σύγχρονες θερμοχημικές διεργασίες. Στόχος η μείωση των εκπομπών ρύπων και η ενίσχυση της αειφορίας και της βιωσιμότητας στις χερσαίες και εναέριες μεταφορές.
Το Εργαστήριο Θερμικών Στροβιλομηχανών (ΕΘΣ) μελέτησε τη χρήση του νέου βιοκαυσίμου που παράχθηκε στο εργο, σε αεροπορικούς στροβιλοκινητήρες, με τα αποτελέσματα της έρευνας να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
Σε πειραματικές δοκιμές με μίγματα καυσίμου που περιείχαν από 10% έως 60% βιοκηροζίνη, σε μικρό αεροπορικό στροβιλοαντιδραστήρα, παρατηρήθηκαν:
- Μείωση κατανάλωσης καυσίμου, χάρη στην υψηλότερη θερμογόνο δύναμη του βιοκαυσίμου.
- Μείωση εκπομπών NOx έως 15% και CO έως 12%, όσο αυξανόταν το ποσοστό βιοκαυσίμου.
- Καλύτερη κατανομή θερμοκρασίας εξαγωγής (EGT), που βελτιώνει την απόδοση και τη διάρκεια ζωής του κινητήρα.
Η αναλυτική αξιολόγηση χρήση της παραγόμενης βιοκηροζίνης σε μίγμα 50% με συμβατικό καύσιμο έδειξε ότι:
- Οι κινητήρες δεν χρειάζονται καμία τροποποίηση.
- Η κατανάλωση καυσίμου μειώνεται κατά περίπου 1%, ανεξάρτητα από την εμβέλεια της πτήσης.
- Οι εκπομπές ρύπων μειώνονται σημαντικά:
- CO₂ έως 2%
- NOx έως 20%
- CO έως 7%
Βίντεο απο τις Εργαστηριακές Δοκιμές
Δημοσιεύσεις
Villette S, Adam D, Alexiou A, Aretakis N, Mathioudakis K. (2024). "A Simplified Chemical Reactor Network Approach for Aeroengine Combustion Chamber Modeling and Preliminary Design. Aerospace. 2024; 11(1):22. (The paper has been selected as the journal issue cover). https://doi.org/10.3390/aerospace11010022.
Villette S, Alexiou A, Aretakis N, Mathioudakis K. (2025). "Expanding Known Performance Capabilities of Geared Turbofan Engine When Powered by LNG and Methanol. Aerospace. 2025; 12(2):96. https://doi.org/10.3390/aerospace12020096.